onsdag 11 oktober 2017

Gudagott och easy-peasy att laga, ungsrostade körsbärstomater med buffalomozarella

Vi älskar ju plockmat i den här familjen....
...... och äter det ofta, i alla fall jag och Mr C.
Det kan vara allt från tapas, skaldjursfat till ostbricka och den här godingen, rostade körsbärstomater med buffalomozzarella.

Lovar det är så gudagott att även om receptet är för 4 personer, trycker jag och Mr C ner det hur lätt som helst och gärna till en stor ostbricka med mandelknäcke, oliver och annat gott....

På sommaren är det en lunch vi gärna äter och det bästa är förutom att det är vansinnigt gott att det är så förskräckligt easy-peasy att laga också...


TIPS

Har jag inga färska kryddor hemma så använder jag blandningen pizzakryddor, går lika bra det också

Sambal oelek är en favorit, men det går lika bra att använda chili flakes eller vill du inte ha hettan, skippa den helt och hållet.

Har du möjlighet att få tag på buffalomozzarella så köp den, ok den är inte som mozzarellan i Italien men enligt mig bättre än den "vanliga" mozzarellan.

.................................................................................................................................................

UGNSROSTADE KÖRSBÄRSTOMATER MED BUFFALOMOZZARELLA
Ingredienser
500 g halverade körsbärstomater
1/2 dl olivolja
Knappt 1 msk honung 
2 tunt skivade vitlöksklyftor
2 tsk hackade färska örter eller torkade kryddor
1/2 tsk flingsalt
Sambal oelek efter smak 

Buffalomozzarella
Färsk basilika

Så här gör jag
Sätt ugnen på 125 grader
Blanda olivolja med honung, vitlök, örter, flingsalt och sambal oelek
Vänd ner tomathalvorna i blandningen och rör om väl
Häll upp allt på en långpanna
Sätt in tomaterna i ugnen och låt de rostas i cirka 1 1/2 timme
Ta ut ur ugnen och häll upp tomaterna på ett serveringsfat med oljan och alla kryddor

Dela mozzarellan och lägg över tomaterna
Dekorera med färska basilikablad

NJUUUUUUT!

..............................................................................................................................................................



Tack söta ni för era tips på hur jag kan förändra i min hörna som skaver.

Har redan börjat lite smått och ska testa några saker...

Ha nu en mysig lillördag vänner!

Kramisar


6 kommentarer :

  1. Samma här, gillar också plockmat !....du bjuder på ett recept värt att prövas ;)
    Ha en fin "lill lördag" !
    Kram bia

    SvaraRadera
  2. Jag älskar detta...men gubben är inte någon lovers av varma tomater.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  3. Heeeeej raring <3
    Men åååå så gott!
    Jag älskar ju denna rätt "rå", men har aldrig testat med ugnsrostade tomater. måste jag ju bara göra:))
    Ta hand om dig vännen och jag ser med spänning fram emot golvprojektet ;-)
    Många kramar Anna

    SvaraRadera
  4. Men så gott det låter. Måste prova. Har precis upptäckt mozzarella, i somras, undra hur jag kan ha missat det i alla år :)
    Så mysiga inspirerande bilder
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Tomat och mozzarella är ju bara såååå gott. Jag har dock aldrig testat att rosta tomaterna. Kommer bli en rätt att testa i helgen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Det låter verkligen jättegott! :-) Tomat och ost kan ju inte bli fel. :-)

    SvaraRadera